keskiviikko 31. joulukuuta 2014

Neljätoista

Vietin viime viikon Suomessa, ja se herätteli taas niin ison ikävän, että olis tehnyt mieli jäädä sinne. Kauheen ristiriitasia fiiliksiä, kun haluais olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Tulin eilen illalla Barcelonaan, mutta olis kyllä niiiin tehnyt mieli jäädä Suomeen rakkaiden luo. Ristiriitasta on, että heti kun astuin ulos bussista Placa Catalunyalla, hymy yletty korvasta korvaan, ja tiesin olevani toisessa kodissani.

Kävin viikon aikana läpi jos jonkinmoisen vuoristoradallisen eri tunteita. Heti ekoina öinä mietin, että mihin oikein kuulun, kun ei mulla oo kotia. On monta paikkaa mihin mennä, mutta mikä on se mihin mää kuulun. Mietinnät sai vielä vähän uusia käänteitä, kun kuvioihin tuli uus mahdollinen paikka asua Suomeen paluun jälkeen.

Päällimmäisenä oli tosi epätodellinen fiilis. Kun makasin sängylläni äitillä, musta tuntu, että koko Barcelona-aika on ollut vaan unta, ja en oo ikinä siellä ollutkaan. Ja samaan aikaan tuntu, että se on jotenkin mun vanha elämä, tai uus, ja Suomi on ihan oma lukunsa siinä tarinassa. Kun mietin lumen keskellä aurinkoo ja luin blogiani ja mietin kaikkee, mitä täällä on sattunut, tuntu niiin omituiselta ja epätodelliselta. Ja samalla kun puhuin tulevista kokeista ja muista jutuista, niin mietin että tapahtuuko ne oikeesti vai ei...

Että kyllä tää joululoma sekotti päätä aika hyvin, vaikka olikin niin ihana. Ehkä sitä taas jossain kohtaa tajuaa, missä päin maailmaa tällä hetkellä on!

Perjantai 19.12.
Nukuin yllättävän sikeesti, ja viiden tunnin unien jälkeen heräsin 5.50. Silmät oli aika ristissä, mutta kiskoin itteni sängystä ylös. Sain onnekseni kaikki tavarat mahtuun laukkuihin, mutta käsilaukku ei sitten mennyt kiinni asti. Olin vähän myöhässä aikataulusta niin en viittinyt alkaa enää säätää tavaraa laukusta toiseen. Aamupalakin jäi syömättä, mutta onneks Annica oli eilen tuonut kaupasta M&M suklaapähkinäkarkkeja niin mussutin niitä pahimpaan heikotukseen junamatkalla. Myöhästyin puolella minuutilla mun tavote-junasta, mut onneks seuraava meni 10 minuutin päästä niin menin sillä.

Barcelonassa oli pakko toivottaa ääneen hyvät joulut kaupungille :D sit kiiruhdin kohti Aerobussia, joka veis suoraan terminaali 1:een. Bussissa tuli vähän tippa linssiin, kun kattelin ihanaa kaupunkia matkan ajan ja mietiskelin menneitä ja tulevaa.

Lentokentälle tultuani olin eka vähän hukassa, mutta sit tajusin systeemin ja löysin finnairin matkalaukkupisteelle. Turvatarkastuksessa piti vähän sählätä kun mua pyydettiin riisuun takki ja kengät ja olin taas vähän hidas tajuaan mitä mulle huudellaan espanjaks. Kiertelin hetken kentällä ja menin kahvilaan ostaan aamupalasämpylän, kahvin ja veden. Sit kohta pääsikin jo koneeseen ja löysin paikkani. Barcelonasta kun lähdin, oli 15 astetta ja aurinko paisto kirkkaalta taivaalta.

Lento meni hyvin, vaikka se lähti vähän myöhässä. Mulla oli puhelimen akku ihan loppumassa, niin istuskelin koko neljä tuntia tekemättä mitään. Otin kuitenkin parit torkut ja nukuin varmaan pari tuntia yhteensä. Kentällä sain laukkuni ja menin syömään Picniciin. Oli ihan outoo tilata suomeks :D mietin mielessäni jo cafe con lechee mutta sit tajusin että kassatyttö puhukin suomee eikä espanjaa. Hetken aikaa istuskelin kentällä, kunnes lähdin pihalle ettiin oikeeta bussipysäkkiä. Oli jännä astua ekan kerran ulos. Alkufiilis oli ihanan viilee ja raikas, mut hetken päästä tajusin että ulkona onkin aika kylmä ja piti laittaa takki kiinni ja kaivaa pipo laukusta. Bussia odotellessa tärisinkin ihan täysiä ja olin aika onnellinen kun pääsin bussiin. En saanut kuitenkaan vaihdettua mun lentolippua bussilippuun, vaikka mulle niin luvattiin. Ostin sit opiskelijalipun ja matkalla soitin Finnairille, josta pyydettiin anteeks virhettä ja sanottiin et saan rahani takasin.

Bussissa matkalla Tampereelle kuuntelin musiikkia. Oli aika haikeet mutta samalla onnelliset fiilikset. Tampereelle päästyä tuli ihana fiilis, mukava olla kotona. :) aattelin, että oon varmaan aika väsynyt kun tuun, mutta yllättävän hyvin sitä piristy. Kierreltiin keskustassa ja käytiin syömässä ja leffassa kattomassa Hobitti. Oli ihana nähdä Tamperetta. Ja ihan hassua kun ymmärsi kaiken mitä ympärillä puhutaan. :D

Lauantai 20.12.
Taisin olla vähän väsynyt, kun heräsin vasta kahdelta. Käytiin syömässä malesialaisessa ravintolassa. Oli hurjan hyvää, varmasti käyn uudestaankin! Olin sopinu treffit Erikan kanssa joten kävelin Keskustorille. Hymyilin koko matkan :) Nähtiin Erikan kanssa Keskustorilla ja mentiin Kaffilaan kahville. Otettiin viä kylkiäiseks glögijuustokakkua, oli hyvää! Oli ihana nähdä pitkästä aikaa ja jutella kuulumiset ja juorut ♥

Kasin maissa lähdin Hannalle bussilla. Se oli tullut Jonen kanssa pihalle mua vastaan ja keinuttiin siinä hetken aikaa. Oli mukava ilta, muutama tunti istuskeltiin ja pelailtiin legopeliä. Outikin tuli ja toi ihanan Otto-koiran mukanaan ja siitä olikin paljon iloo koko illaks. Jone oli ihan innoissaan ja teki temppuja sen kanssa. Sovittiin heti, että nähdään vielä seuraavana pauantaina paremmalla aikaa, joten ei tarvinnut siinä vielä hyvästellä.

Sunnuntai 21.12.
Heräilin kymmenen jälkeen ja äiti tuli mut ja mun kantamukset noutaan, kun lähdettiin mummulle. Tippa tuli linssiin, kun nähtiin ja halattiin pitkästä aikaa ♥

Mentiin mummulle kahville ja toivotteleen hyvät joulut. Siitä sit äitille Teiskoon joulun viettoon. Illalla vielä leikittiin tonttuja ja paketoitiin paketteja. Pääsin pitkästä aikaa saunaan ja ai että kun teki hyvää! Otin kunnon löylyt ja hinkkasin ihoni ihan punaseks vampulla. Lähti varmaan kilo tavaraa ihon pinnalta.

Talvi tuli ♥

Maanantai 22.12.
Käytiin aamulla äitin kanssa hakeen kuusi mettästä. Se olikin vähän isompi yksilö, mutta saatiin joten kuten kannettua se ja pienen operoinnin jälkeen se mahtu jopa ovesta sisään.

Menin päivällä kaupungille kierteleen kauppoja ja kolmelta mentiin kahville lukiokavereiden kanssa. Oli ihana nähdä kaikkia pitkästä aikaa, kun viime näkemisestä oli jo niiin kauan. Miiaa toki näin Barcelonassa, ja olikin niin outoo nähdä sitä täällä Suomessa! Sieltä tuli heti pari poskipusua ♡ Kaupungista menin suoraan Cittarille auttaan äitiä ostosten kanssa.

Tiistai 23.12.
Koristeltiin kuusi päivällä ja illalla mentiin muoria moikkaan Kämmenniemeen. Kinkku oli paistunut uunissa päivän aikana ja saatiin hyvät iltapalaleivät kinkulla. Hanna tuli kans muorille yllärinä ja siitä suoraan äitille yöks. Illalla vielä paketoitiin vähän lahjoja.

Keskiviikko 24.12.
Aamulla heräiltiin ja saatiin äitin tekemää superhyvää riisipuuroo. Päivällä touhuiltiin ja syötiin suklaata ja muita herkkuja. Neljän aikaan saatiin masut täyteen jouluruokaa, ja olis tehnytt mieli ottaa lisää ja lisää, oli niin hyvää. Ähkyssä ja onnellisena alettiin valmistautuun pukin tuloon, ja tänä vuonna meille tulikin joulumuori, kun pukki oli varmaan eksynyt matkalla. Lapset oli koko päivän puhunut, että olispa jo ilta ja koska se pukki oikein tulee. Ilmeet olikin hyvät, kun ovesta ei tullutkaan tavallista joulupukkia. Muori jako lahjat ja kaikki alko innoissaan availeen lahjoja. Määkin olin ollut vähän kiltti, kun sain suklaata ja salmiakkia, villasukat ja ihanat pörrötossut. Olin jo ennen joulua ostanut itelleni takin lahjaks äitiltä ja siskolta ja olihan se paras joululahja kun tänne pääsi tuleen ♥
Illalla mentiin vielä saunaan ja rauhotuttiin takkahuoneessa. Äiti taiko meille Irish coffeet mutta se oli vähän liian tuhtia osalle :D

Torstai 25.12.
Joulupäivänä kaikki kömpi silmät ristissä koloistaan ja syötiin heti päiväruoka. Päivä meni makoillessa ja syödessä herkkuja. Hanna ja Mikko lähti Jonen kanssa kotiin, mutta mää jäin viä viettään joulua äitille. Tytöt oli saanu paljon lahjoja ja mää innostuin leikkiin lego friendseillä tyttöjen kanssa.

Perjantai 26.12.
Tapaninpäivänä mentiin pienelle päiväkävelylle äitin ja tyttöjen kanssa, kun oli niin ihanan aurinkoinen pakkaskeli. Puettiin lämpöset vaatteet päälle ja lähdettiin köpötteleen. Oli aivan ihana kävellä kun oltiin oltu jo monta päivää sisätiloissa ja vaan istuskeltu ja makoiltu. Antaa kuvien puhua puolestaan :)

Lenkin jälkeen syötiin ja tein koulujuttuja muutaman tunnin.

Lauantai 27.12.
Lauantaina pakkailin ja tein viä hetken talousprojektia, joka saatiin sit vihdoista viimein valmiiks mun ryhmän kanssa. On kyllä ilkee opettaja, kun antaa tommosia projekteja tehväväks joululomalle!
Ranskalaiset maistu hyvälle kolmen päivän jouluruokien syönnin jälkeen! Äiti lähti illalla heittään mut bussille ja huristelin siitä sit kaupunkiin. Oli mukavaa päästä ihmisten ilmoille monen päivän mökkihöperöitymisen jälkeen :D Käytiin parilla siiderillä ja oluella ja parin tunnin päästä lähdin Hannalle, jossa tytöt jo ootteli. Pelailtiin Aliasta tyttöporukalla ja juotiin glögiä ja siideriä :) Oli mukavan rento ilta <3

Sunnuntai 28.12.
Olin sopinut sunnuntaille muutamat treffit kavereiden kanssa, mutta se ei sit mennytkään ihan suunnitelmien mukaan, kun heräsin vasta yhden aikaan. Sain itteni kolmen jälkeen pihalle ja mentiin Miian kanssa syömään ja kahville. Yllättäen tuli höpöteltyä muun muassa Barcelonasta ja suunniteltiin, ettei suunnitella mitään erityistä sille ajalle, kun Miia tulee takas Barcelonaan, mennään ja tehdään vaan just sitä mitä millonkin huvittaa! :)

Samalla hetkellä kun Miia hyppäs bussiin, näin Veeran kävelevän mua kohti. Halattiin ja mentiin heti ettiin lämpöstä kuppilaa. Cafe Europasta tuli näköjään mun viikon kantapaikka, kun tää oli jo kolmas kerta kyseisessä paikassa :D Oli niin ihana nähdä pitkästä aikaa ja jakaa kuulumisia <3 Veeran lähdettyä lähdin vielä Semaan yhdelle. Olin vähän yllättynyt miten vähän itkustelin vikana iltana. Tietysti oli kauheen haikee olo, kun nyt olisin tietysti halunnut jäädä Suomeen ihanien ihmisten luokse...

Maanantai 29.12.
Kello oli soittamassa kymmeneltä, ja sain kammettua itteni suihkuun. Valmistauduin ja tein vikat pakkailut, mutta sitten kömminkin takas sänkyyn, kun näytti siltä että mulla olikin vielä vähän ylimäärästä aikaa. Nukahdin vahingossa, ja sittenhän tulikin jo vähän kiire :D Aamupala jäi välistä, kun äiti soitti että se olis nyt tulossa hakeen mua. Taas oli hyvästelyjen aika. Luulis, että alan jo tottuun niihin, kun niin usein sitä joutuu nykyään tekeen, mutta ei, aina se tuntuu yhtä pahalta.

Ajettiin äitin ja pikkulikkojen kanssa Pirkkalan kentälle, ja sain saattojoukon ihan sisälle asti. Olin kuullut, että Pirkkalan kenttä on tosi pieni, mutta sehän olikin sitten viä pienempi kun mitä olin kuvitellut :D Siinä oli sit reilusti aikaa istuskella ennen koneen lähtöö. Oli kauheen haikeeta, vaikka tiesinkin että ei oo kun reilu kuukausi enää, niin tuun jo takasin. Loma Suomessa teki kyllä hyvää, vaikka nyt onkin viä vähän enemmän hämmentynyt ja sekanen olo, ja viä enemmän mietittävää. Halailtiin monta kertaa äitin ja tyttöjen kanssa, ja ne jäi vielä heiluttaan mulle, kun hipsin portista odotteleen konetta. Äiti ja tytöt jäi vielä kentän reunalle katteleen, jos sattuis näkeen lentokoneen, ja sieltähän se tulikin jonkun ajan päästä.

Kone oli sekin tosi pieni, tietenkin kun matka on vaan Tampere-Helsinki. Pääsin ikkunapaikalle, ja sieltä olikin aika kivat näkymät koko matkan ajan. Koneen noustessa alko vähän jännittää, kun se piti niin kovaa meteliä ja tärinää. Ilmeisesti noissa pienissä koneissa ei oo niin hyvät äänieristeet :D Lento oli hetkessä ohi, olin just saanut rennon asennon kun kuulutettiin jo, että nyt alotetaan laskeutuminen. Oli aika huvittavaa, kun äiti laitto myöhemmin viestiä että ne oli just sillon vasta Sorilassa matkalla kotiin, kun mää olin jo Helsingissä :D Maisemat oli koko ajan aika samanlaisia, puita, metsää, ja lunta.

Odottelin Helsinki-Vantaalla pari tuntia ennen seuraavan koneen lähtöö. Kävin syömässä hyvän leivän ja kahvin ja latailin samalla puhelintani. Sit lähdin vähän kierteleen kentälle, ja löysin tieni kirjakauppaan. Ostin Khaled Hosseinin uusimman, Ja vuoret kaikuvat -kirjan matkalukemiseks. Ajattelin mennä sitä lukeen, kun oli vielä alle tunti aikaa, mutta sitten kirjottelinkin blogia sen ajan.

Lento suju oikein mukavasti, mun paikka piti olla käytävän vieressä, mutta sitten mun aasialaiset vierustoverit haluskin istua lähempänä käytävää, niin pääsin ikkunan viereen. Vähän häiritsi, kun istuin tosiaan ihan vikassa penkissä ja vessan vieressä, niin siinä ramppas koko ajan ihmisiä ja ovee paiskottiin ja vessaa vedettiin kovaäänisesti :D Kulutin nelituntisen matkan nukkumalla ja lukemalla. Nää kiinalaiset oli ihania, kun ne kyseli pari kertaa että pitäiskö mun päästä vessaan ja aina kun tarjoiluvaunu meni ohi, ne käänty muhun päin, että haluanko jotain.

Suomessa oli melkein -20 astetta kun lähdin, ja Barcelonassa +8 kun tulin. Hyppäsin kentältä Aerobussiin ja ajeltiin Placa Catalunyalle. Hetken aikaa fiilistelin onnellisena ja käppäilin takki auki, mutta sitten tajusin että kylmähän sielläkin oli. En pysty ymmärtään, miten +8 voi tuntua niin kylmältä, teki mieli kaivaa pipo ja hanskat laukusta, mutta en sit kaivanut. Kai se on toi merituuli, joka tuo sen kylmyyden ja kun on niin kuiva ilma. Olin suunnitellut, että käyn vaan nopeesti syömässä jotain ja lähden sit kohti Terrassan kotia, mutta en sit löytänytkään mitään kivaa ruokapaikaa ja päädyin vaan käveleen ympäri vanhaa kaupunkia ja fiilistelin kaikkia tuttuja paikkoja. Kävelin varmaan melkein tunnin ympyrää, kunnes aloin oleen niin poikki ja nälkänen että alko ihan kiukuttaan. Jossain vaiheessa huomasin olevani jossain tosi epämääräsillä pikkukaduilla, ja kaikki ihmiset oli kadonnut yhtäkkiä johonkin. En kuitenkaan antanut sen häiritä, vaan jatkoin vaan kävelyä ja pian jo huomasinkin olevani tutulla kadulla ihmisten ympäröimänä.

Löysin tieni Pans&Companyyn, joka on siis tää paikallinen mäkkäri. Tarkotus oli kyllä mennä vähän laadukkaampaan paikkaan ja syödä jotain kevyttä, mutta sit jänistin kun kaikki kunnon paikat oli ihan täynnä enkä halunnut mennä yksin semmoseen paikkaan syömään :D Söin kanasämpylän ja ranskalaisia, ja sen jälkeen lähdin koti juna-asemaa. Ehdin just ja just junaan ennen kun se lähti! Junassa tekstailin kaverin kanssa ja kuuntelin musiikkia. Oli ihana kävellä kotiin tuttuja katuja Terrassassa. Olin varautunut, että mun kämppä olis ihan jäässä kun sinne pääsisin, kun olin sammuttanut patterit ennen lähtööni. Yllätyinkin, kun siellä oli ihan siedettävän viileä, ilmeisesti oli aurinko paistanut paljon viikon aikana ja lämmittänyt mun luukkuni. Vaihdoin kuitenkin heti lämpöstä päälle ja joululahja-tossuni jalkaan ja käperryin peiton alle. Uni tulikin aika pian, kun olin niin poikki!

Pikku ylläri löyty tossujen sisältä :D

Tiistai 30.12.
Aamulla heräsin ysiltä outoon valoilmiöön, joka loisti makkarin oven raosta. Olin kuintenkin vielä niin väsynyt että jatkoin uniani muutaman tunnin. Puolen päivän aikaan nousin ylös ja oli aika hassu fiilis kun avasin verhot! Viikon pimeyden jälkeen aurinko porottaa korkeelta sinistä taivasta vasten <3 Mun jääkaappi oli ihan tyhjä, mutta yks tomaatti oli säilynyt hengissä ja pakkasesta löysin ruisleipää. Mitä muuta sitä kaipaa! Purin päivällä matkalaukkuni ja pesin pyykkiä. Tuli heti karu paluu täkäläiseen arkeen, kun vedet oli katkastu klo 10-14, mutta eihän ne toiminut ton kahden jälkeenkään... Ilmeisesti ne koitti korjata lämminvesiputkia, kun ne ei oo oikein toiminut, mutta ei ne saanut niitä vieläkään toimiin ja illalla tuli ihan haaleeta vettä. Ja huomenna pitäis käydä suihkussa :D

Lähdin käveleen kaupungille. Menin puiston halki ja siitä johkin pikkukujille. Kävelin ihan huomaamattani aika pitkään. ja jossain vaiheessa havahduin, että mihkähän oon menossa. Koitin löytää tieni keskustaan, mutta oli vähän vaikeuksia, kun joka puolella näytti ihan samalta ja tien nimet kuulosti ihan oudoilta :D Onneks sit tunnin kävelyn jälkeen löysin tutulle kadulle ja lähdin kohti keskustaa. Kävin lataan prepaid-liittymäni ja sit kävelin keskustan halki ruokakauppaan. Ostin kaapit täyteen ruokaa, ja kotiin tultuani aloin kokkaileen kalaa. Avasin viinipullon ja join sen illan aikana (todellakin paluu arkeen :D). Kirjottelin koko illan blogia ja lueskelin ja kuuntelin musiikkia.